woensdag 18 juli 2012

‘Niets is wat het lijkt……’


Zaterdag las ik de weekendeditie van ‘Het Financieele Dagblad’. Het artikel over Mick Jagger trok mijn aandacht, al ben ik nooit een heel fanatieke bezoeker geweest van de optredens van de Rolling Stones. Pas op latere leeftijd ging ik hun muziek waarderen en het was in de  laatste jaren van de vorige eeuw dat ik naar de Arena trok om Mick Jagger als een dolle van links naar rechts over het podium te zien stuiteren. Ongelooflijk wat een energie en dat voor iemand die welgeteld 17 jaar ouder is dan ik!

Het artikel in het FD beschrijft in hoofdlijnen de kwaliteiten van sir Jagger en wat mij opviel was dat de talenten van Mick bepaald niet uitsluitend op het gebied van de zangkunst liggen, maar dat hij vooral ook en misschien wel met name een briljant zakenman is. Dat was voor mij nieuw en verrassend en deze wetenschap deed mijn gedachten afdwalen naar mijn eigen business, de waardebepaling van ondernemingen.

Was het mij immers in de afgelopen decennia niet dikwijls overkomen, dat achter de jaarrekening van een onderneming geheimen schuil gingen die in eerste instantie onopgemerkt waren gebleven? Ondernemingen die een eigen vermogen hadden waar je ‘U’ tegen zei, maar waarvan later na wat grondiger onderzoek bleek dat er al jaren niet geïnvesteerd was in inventaris of vervoermiddelen.

Of een onderneming waarvan het personeel al jarenlang geen (bij)scholing had genoten en alles nog steeds precies zo ging zoals het al jaren ging. Geen enkele vorm van innovatie en dus ook gemiste subsidies op het gebied van ontwikkeling en evenmin een innovatiebox. En erger nog het gebrek aan motivatie was van de gezichten van de medewerkers af te lezen! De onderneming behaalde overigens  wel positieve resultaten, nog wel…

Ik kan mij ook nog de handelsonderneming herinneren met fraaie balansratio’s. Het werkkapitaal en de current ratio lagen beduidend boven de benchmark (het branche gemiddelde). Maar bij een kijkje in het magazijn viel mij direct de dikke laag stof op waarmee veel van de auto-onderdelen waren bedekt. Ondanks dat de onderdelen blijkbaar al jaren niet werden verkocht waren de onderdelen op de balans nog steeds gewaardeerd tegen de prijs die er jaren geleden voor was betaald!

Dus ja mijn ervaring is dat niet veel is wat het lijkt. Gelukkig kom ik in mijn werk ook pareltjes tegen. Ondernemingen die op het punt staan hun ‘rijkdom’ te gelde te maken. Die jaren hebben geïnvesteerd in productontwikkeling, in de kennis van medewerkers en in marketing om uiteindelijk hun waarde te openbaren. Daar zitten vaak de ‘echte ondernemers’ achter, de doorzetters met visie en met vooral een groot uithoudingsvermogen.

Mick Jagger bracht mij - op een overigens geheel verregende zaterdagmiddag midden in de zomer - weer terug bij mijn eigen vak. En weer kwam ik tot de conclusie dat veel vooral niet is wat het lijkt…

Hoek en Blok Corporate Finance
Rob de Bruijn RA RV

E: r.d.bruijn@hoekenblok.nl 
I: http://www.hoekenblok.nl
Telefoon: (0184) 496800


Geen opmerkingen:

Een reactie posten