dinsdag 7 augustus 2012

Wanneer heeft u voor het laatst uw strategische plan aangepast?


Binnen het MKB geniet strategische planning geen bijzondere populariteit. MKB ondernemers vertrouwen liever op hun ondernemersschap en opportunisme. Daarmee worden ondernemersschap en opportunisme enerzijds en strategische planning anderzijds als elkaars tegenstellingen gepresenteerd. Ten onrechte, want er blijkt wel degelijk een verband te bestaan tussen strategische planning en succes. Óók in het MKB.

Bij strategische planning kunt u aan de ene kant denken aan een uitputtende analyse van interne en externe factoren, om op basis daarvan te komen tot een nauwkeurige voorspelling van de toekomst van uw bedrijf. Met een cijfermatige onderbouwing is dat een prima basis voor een businessplan. 

Aan de andere kant kunt u denken aan een reactieve strategie. In deze situatie wachten ondernemingen af wat er gebeurt en proberen vervolgens zo adequaat mogelijk te reageren. Het blijkt echter wel dat bedrijven  met een reactieve strategie doorgaans minder succesvol zijn dan ondernemingen die iets doen aan strategische planning.

Tussen deze uitersten kunnen 3 varianten van strategische planning worden onderscheiden:
  • Opportunistische strategie;
  • Mijlpalenstrategie;
  • Uitgebreide bedrijfsplanning.

Opportunistische strategie
Bij een opportunistische strategie planning beschikt u over een zeer basaal plan en een globaal beeld van de toekomst. U houdt zich globaal aan uw plannen, u weet in grote lijnen wat u wilt bereiken. Bij interessante mogelijkheden speelt u daar snel en flexibel op in.  U heeft geen systematische benadering om tot planvorming te komen. Maar u bent zeker niet reactief, integendeel: u reageert juist proactief op de omstandigheden.

Mijlpalenstrategie
Bij een mijlpalenstrategie heeft u de gewenste ontwikkelrichting van uw onderneming helder voor ogen. U kent de sterke en zwakke punten van uw onderneming. Bij het opstellen van de plannen en het bepalen van de strategische richting heeft u een paar sleutelfiguren uit uw organisatie betrokken. Met betrekking tot de ontwikkeling van uw onderneming richt u zich vooral op de eerstvolgende belangrijke mijlpaal.

Uitgebreide bedrijfsplanning
Bij een uitgebreide bedrijfsplanning worden concrete meetbare doelstellingen geformuleerd. Interne en externe gegevens worden op een systematische wijze verzameld. U heeft inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen, de rentabiliteit van uw belangrijkste PMC’s (product/marktcombinaties) een goed beeld van uw marktaandeel en uw eigen onderscheidend vermogen. De verdere ontwikkeling van uw onderneming is gebaseerd op een keuze uit een aantal goed onderbouwde  alternatieven.

Uw strategisch plan
Welke van deze varianten het beste bij u en uw onderneming past is afhankelijk van een aantal factoren. De belangrijkste factoren zijn welk type ondernemer u bent en in welke fase uw onderneming zich bevind. Elke groeifase van een onderneming kenmerkt zich door een crisis. Ook elke fase vraagt een andere strategische planning. Onderstaand treft u een schema aan waarin de leeftijd van een organisatie is afgezet tegen de omvang. De verschillende strategische planningen zijn hierin verwerkt.  

Er zijn al vele boeken vol geschreven over dit onderwerp. Het is dan ook niet mogelijk om in een kort artikel de gehele materie te beschrijven. Maar ik wil u uitdagen om voor uzelf de volgende vragen te beantwoorden:
  1. In welke fase bevindt uw onderneming zich?
  2. Hoe ziet uw strategisch plan eruit?
  3. Wanneer heeft u voor het laatst uw strategisch plan beoordeeld op de voortgang?

Indien u op deze vragen het antwoord schuldig moet blijven, adviseer ik om hier toch over na te gaan denken en nog beter hier iets mee te gaan doen want: Strategische planning loont. Heel concreet, maak tijd vrij voor het formuleren en op papier zetten van de strategie voor uw onderneming. Maar, evalueer tijdig en stel indien nodig, de plannen onderweg bij. 

Hoek en Blok Accountants
Chris Maas

Telefoon: (0184) 496800


Geen opmerkingen:

Een reactie posten