maandag 11 juni 2012

Het kantoorpand


Lodewijk (45) was al jaren een succesvol advocaat. Hij bezat een bloeiende praktijk met vijf medewerkers. Jantine (44) had zich na de geboorte van de kinderen geheel gewijd aan de opvoeding van Bram en Lisette en daarnaast was Jantine druk met het management van de huishouding.

Lodewijk had vijf jaar geleden - na een fraaie carrière bij één van de grote legal offices in Nederland - besloten om zich zelfstandig te vestigen. Niet ver van de woning stond een statig kantoorpand te koop. Het pand moest grondig opgeknapt worden waar tegenover stond dat Lodewijk het voor een zacht prijsje kon kopen namelijk voor € 465.000. Dat was een buitenkans! Omdat Lodewijk en Jantine in gemeenschap van goederen waren gehuwd werd fiscaal bezien de helft van de waarde van het kantoorpand aan Jantine toegerekend. Met familie en vrienden werd maandenlang hard gewerkt aan de renovatie van het pand. Op 1 januari 2006 was het pand gereed om te worden betrokken. De praktijk floreerde en de waarde van het pand nam in de jaren daarna flink toe.

Zakelijk gezien ging alles voor de wind. De relatie tussen Lodewijk en Jantine begon echter steeds meer scheuren te vertonen. In maart van dit jaar gaf Lodewijk te kennen dat hij iemand anders had ontmoet, met wie hij zijn leven wilde voortzetten. 

De schrik zat er bij Jantine goed in. Ze had dit niet zien aankomen. Hoe moest dat nu verder en wat zou het financieel gaan betekenen? In overleg hadden ze besloten om gezamenlijk naar een familierechtadvocaat gespecialiseerd in ‘collaborative divorce' (overlegscheiding) te gaan om advies te vragen en de echtscheiding te begeleiden. De advocaten en de overige deskundigen  hadden veel ervaring en wist de gemoederen, vooral bij Jantine, snel te bedaren.

De alimentatie en de omgangsregeling met de kinderen waren geregeld. Voor de waardebepaling van de praktijk werd ons kantoor ingeschakeld. Eén belangrijk financieel aspect resteerde nog namelijk de afwikkeling van het praktijkpand dat fiscaal gezamenlijk eigendom was. Tot eind 2011 betekende een echtscheiding dat de partner (in deze zaak Jantine) over de waardestijging van het pand moest afrekenen met de belastingdienst. Met ingang van 2012 kan echter gebruik worden gemaakt van een daartoe strekkende doorschuiffaciliteit. Deze faciliteit maakt het mogelijk om afrekenen over de meerwaarde van een bedrijfspand in gevallen als het onderhavige bij echtscheiding uit te stellen. Zowel Lodewijk als Jantine gaven aan van deze mogelijkheid gebruik te willen maken. Zodoende bleef  er meer liquiditeit beschikbaar. 

Hoek en Blok Corporate Finance
Rob de Bruijn RA RV

Telefoon: (0184) 496800

Geen opmerkingen:

Een reactie posten